انواع طلاق چیست ؟

وکیل طلاق

گاهی مشاهده می‌شود که ادامه زندگی مشترک برای زوجین امکان پذیر نبوده و قصد خاتمه دادن به آن را دارند، در این هنگام طلاق یک راه حل قانونی برای آن‌ها به‌حساب می‌آید.  از این رو زوجینی که به دلایل مختلف قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند، طلاق را به‌عنوان راه حل انتخاب می‌کنند؛ اما طلاق انواع مختلفی دارد که به درخواست مرد، درخواست زن و یا توافق هر دو طرف صورت گرفته و از منظره‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته شده است. در قانون مدنی، یک بسته بندی کلی برای طلاق وجود دارد که انواع طلاق را در بر گرفته است. در این دسته بندی، طلاق به دو قسمت طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم می‌شود. هدف ما از نوشتن این مقاله بررسی انواع طلاق و شرایط آن‌ها می‌باشد. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و در صورت نیاز به وکیل با بهترین وکیل طلاق در شیراز تماس بگیرید.

طلاق قانونی

طلاق قانونی در حقیقت همان تصور مردم از طلاق می‌باشد؛ به این صورت که انجام طلاق در یک چهارچوب قانونی انجام می‌گیرد. از جمله مواردی که نشان می‌دهد شما به طور رسمی طلاق گرفته اید، این است که: کاغذهای امضا شده در دادگاه، طی کردن رویه‌های مشخص و در آخر امضا کردن برگه‌ای توسط قاضی که نشان می‌دهد شما به‌صورت رسمی طلاق گرفته‌اید را در دست داشته باشید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که رویه‌ها بر اساس حوزه قضایی متفاوت خواهد بود. طلاق می‌تواند به دو صورت توافقی و یا غیر توافقی باشد. زمانی که زوجین در مورد مسائل مربوطه به توافق نرسند، طلاق غیر توافقی صورت می‌گیرد. در چنین مواردی کار به دادگاه کشیده و قاضی تصمیم نهایی را در مورد آن‌ها می‌گیرد. با این حال طلاق توافقی زمانی انجام می‌شود که زوجین بر سر مسائلی مانند حق حضانت، تامین مالی و تقسیم دارایی به توافق رسیده باشند. در این نوع طلاق با استفاده از بهترین وکیل طلاق در شیراز می‌توانید خیلی سریع و با کمترین هزینه و بدون هیچ استرسی طلاق بگیرید. ضمن اینکه در اغلب موارد حتی نیازی نیست به دادگاه بروید.

طلاق مالی

طلاق مالی همانطور که از نامش پیداست، مربوط به پول شما می‌باشد؛ به این صورت که چه چیزهایی دارید و چه چیزهایی بدهکارید. به عبارتی دیگر بایستی تصمیم بگیرید که چگونه دارایی‌ها و بدهی‌های مشترکتان را تقسیم کنید. این تصمیم را می‌توان یک تصمیم مشکل و دشوار به‌حساب آورد، زیرا درآمدی را که برای یک خانه خرج می‌شده، در حال حاضر باید برای دو خانه خرج شود.  این نوع از طلاق نیز اگر صادق بودن طرفین در مورد بدهی‌ها و دارایی‌ها و همکاری و تعامل آن‌ها  را به همراه داشته باشد، به‌آسانی صورت می‌گیرد. چنانچه زوجین با هر کدام از انواع طلاق دچار مشکل شده باشند، پس نمی‌توانند در مورد طلاق مالی نیز تصمیم گرفته و فرایند طلاق را تکمیل کنند.  اگر زوجین نتوانند این مشکل را حل کنند و کارشان به دادگاه بکشد، درگیر هزینه‌های قانونی می‌شوند. هزینه‌هایی که می‌توانست به جیب خود و یا همسرشان برود.

طلاق اجتماعی

word image 3272 2 انواع طلاق چیست ؟

طلاق یک مسئله خانوادگی است که بر تمام اطرافیان شما اثر می‌گذارد. طلاق اجتماعی یعنی اینکه چگونه خانواده و دوستانتان با طلاق شما و همسرتان کنار می‌آیند؛ زیرا افرادی که قبلاً با آن‌ها در ارتباط بودید، مانند خانواده، دوستان و همکارانتان، روابطشان را با شما به‌عنوان یک شخص متاهل بنا کرده‌اند؛ اما اکنون باید یاد بگیرند که چطور به‌عنوان یک فرد تنها با شما رفتار کنند.  واکنش هر شخصی نسبت به این موضوع متفاوت بوده و مطابق با زمان بندی خاص خودش می‌باشد. پس بهتر است ادب را در رفتار خود حفظ کرده و اجازه دهید هر فردی با شیوه خودش نسبت به این مسئله و رابطه‌اش با شما کنار بیاید. اگر شما دوستان و خانواده خود را از روند طلاق دور نگه دارید، بسیار مفیدتر است چرا که می‌توانید بیشتر وقت خود را برای کودکان و زندگی شخصی خودتان بگذارید. همان‌طور که میدانید خانواده و دوستانتان از احساس مسئولیت و پشتیبانی قابل توجهی نسبت به شما برخوردار هستند و این احساس در بسیاری از موارد باعث می‌شود تا نصایح آن‌ها کار را بدتر کند.

طلاق عاطفی چیست

طلاق عاطفی را می‌توان به‌عنوان سخت‌ترین نوع از انواع طلاق به شمار آورد‌، چرا که افراد را به شدت دچار سردرگمی می‌کند. پایان دادن به یک ازدواج، حسی شبیه به از دست دادن عزیزی را به شما منتقل کرده و سبب اندوهگین شدن شما می‌گردد. هر شخصی به‌صورت متفاوتی با مرحله طلاق عاطفی برخورد می‌کند؛ دقیقاً همانطور که هر شخصی به شیوه خودش اندوهگین می‌شود. بسیار مهم است که بدانید طلاق عاطفی یک فرایند می‌باشد و شما بایستی جای خود را در این فرایند بدانید، به گونه‌ای که این امر حتی می‌تواند برای اتخاذ تصمیمات صحیح، امری مهم و حیاتی باشد. دانستن این موضوع که همسر شما نیز در حال طی کردن همین مراحل است، می‌تواند کمک قابل توجهی به شما کند تا رفتار او را بهتر درک کنید. چگونگی رفتار و ارتباط شما در خلال فرایند طلاق به این بستگی دارد که هریک از شما در چه جایی از طلاق عاطفی قرار دارید. چنانچه هر کدام از شما در قسمت‌های گوناگونی از این مرحله قرار داشته باشید، بهتر است مذاکرات را کمی به عقب انداخته و قدری زمان به خود بدهید. البته به جز مواردی که مذاکره درباره مسائل بسیار حاد باشد.

انواع طلاق ها در قانون

طلاق در فقه و قانون از انواع مختلفی برخوردار می‌باشد که به طور کلی از دو منظر انجام شده‌اند. اولین نوع طلاق از جانب مرد می‌باشد و دومین نوع طلاق از جانب مرد که در ادامه به بررسی کامل‌تری در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

word image 3272 3 انواع طلاق چیست ؟

طلاق از جانب مرد

چنانچه مردی بخواهد زن خود را طلاق دهد یعنی طلاق از طرف مرد باشد، نیاز به اثبات هیچ امری نمی باشد. تنها باید تشریفات قانونی این کار را طی کرده و در آخر با دریافت گواهی عدم امکان سازش به دفتر خانه مراجعه کند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که مرد برای طلاق دادن همسر خود باید تمام حقوق مالی او مانند مهریه و نفقه را به وی پرداخت کند.

طلاق از جانب زن

طلاق از جانب زن به دو صورت می‌باشد: اول اینکه زن در عقدنامه یا توافقی مستقل، وکیل زوج در طلاق دادن خودش باشد، یعنی به وکالت از مرد، خود را طلاق دهد. دوم اینکه زوجه با استناد به عسر و حرج، از دادگاه تقاضای صدور حکم طلاق می‌کند.

طلاق بائن

طلاق بائن، طلاقی است که در آن رابطه زوجیت به طور کامل قطع می‌شود و چنانچه زوجین قصد برقراری رابطه مجدد را داشته باشند، بایستی بین آن‌ها صیغه عقد ازدواج جدیدی جاری شود. در این نوع طلاق، زن و شوهر بعد از طلاق کاملاً از هم جدا می‌شوند و در صورت انصراف از جدایی، بایستی مجدد عقد کنند. در طلاق بائن هیچ نفقه‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت.

طلاق رجعی

یکی دیگر از اقسام طلاق، طلاق رجعی می‌باشد که در مقابل طلاق بائن قرار گرفته است. در طلاق رجعی، مرد می‌تواند پس از طلاق و در طول مدت عده طلاق، بدون  نیاز به عقد نکاح مجدد، به همسر خود رجوع کرده و با وی زندگی کند. لازم است بدانید که در این نوع طلاق، رجوع مرد کاملاً به اراده خودش بوده  و زن نمی‌تواند مانع رجوع مرد شود.

کلام آخر

طلاق جزو اموری به‌حساب می‌آید که امروزه به‌صورت گسترده‌ای به‌منظور انحلال نکاح مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به افزایش روز افزون این پدیده اجتماعی، هر کس باید به میزانی با قوانین و انواع طلاق آشنا شده و مطالعاتی درباره چنین مواردی داشته باشد. این‌گونه می‌تواند از حق و حقوق خود آگاه شده و آن را استیفا کند. ما در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی انواع طلاق و شرایط آن‌ها بپردازیم. امیدواریم که مطالب این مقاله از وبسایت بهمن هاشمی برای شما مفید بوده باشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهمن هاشمی وکیل